Donderdag 24/03

Na een onverwachte wending is ons reisschema aangepast en zijn we om 2 uur vertrokken in Waregem richting Schiphol. Daar moesten we 5 uur wachten vooraleer we konden boarden. Tijdens onze vlucht van 9 uur konden we op ons privéscherm naar films kijken en spelletjes spelen. Na vele maaltijden geserveerd door het zeer vriendelijke personeel kwamen we aan in Kenia, waar het tropisch warm was. Anderhalf uur later konden we weer vertrekken richting Johannesburg voor een kleine 4 uur. Daar werden we opgewacht door onze uitwisselingsstudenten om dan eindelijk na een lange dag te gaan slapen.

Een paar uur later werden we om 9 uur verwacht om te gaan trampoline springen. Een uur later zijn we gaan eten en konden we dan opnieuw naar ons gastgezin vertrekken voor het weekend.

Julien Simoens & Tibo Van Hecke

Vrijdag 25/03 - Zondag 27/03

Vrijdag:

Na een super toffe aankomst in het gastgezin was het een korte nacht omdat we al vroeg bij 'Bounce' moesten zijn. Dit is een plaats met allerlei soorten trampolines waar je zelfs volley of basket konden op spelen. Daarna zijn we naar een restaurant geweest met een mooi uitzicht. Na het eten ging iedereen terug naar het gastgezin. Ik heb dan nog volop genoten van het mooie weer, het zwembad en het gezelschap!

Zaterdag:

We zijn om 4h opgestaan want we hadden een drukke planning. In Hartebeespoort was er een ballonvaart bij zonsopgang. Het was zeer leuk! We kregen ook champagne en fruitsap in de licht! We hebben een gezien, het was echt indrukwekkend! We hebben hoog gevlogen maar ook laag bij de bomen en huizen. De landing was ook spectaculair, er was geen duidelijke landingsplaats voorzien, we zijn dan om de boomtoppen gelang om af te remmen en dan in een grasvlakte geland. We hebben samen de ballon opgeplooid enden gingen we ontbijten. Daarna hebben Maxine, haar ader en ik ook nog naar een 'predator park' geweest. We reden er in een golfkar tussen veel dieren: leeuwen, impala's, luipaarden, Siberische en Bengaalse tijgers, wilde biest, springbokken en schildpadden.Op het einde van de rit was er een speel- en knuffelmoment met 8 welpen van 2 maanden! Ze waren zeer schattig en we hebben een foto's met de kleine spelende leeuwtjes ;) wat een ervaring! Op weg naar huichelen we dan biltong gegeten, het was zeer lekker! 'S avonds geven we dan samen braai gemaakt, veel beter dan de Belgische BBQ!

Zondag:

Vandaag hebben we wat langer geslapen. Omdat het Pasen was zijn we met het gastgezin naar de kerk geweest, het was er veel moderner dan bij ons! Daarna eventjes naar huis en dan naar Nelson Mandela Square en Sandton Mal. Ooit al gehoord van 'Make your own Magnum'? Wel ik kan je zeggen dat het super was! Niet het gewone, verpakte ijsje dat je overal kan eten, neen, je bron met vanille-ijs om een stokje, dan kon je de chocolade errond kiezen en daarna wat je erbij wij, je kon 'crunched oreo, karamel, chocolate, smarties, nuts-mix en zoveel meer kiezen en om af te werken kon je er nog een beetje chocoladesaus over doen. En dan opeten! Dat was het lekkerste ijsje dat ik ooit gegeten heb!Dan was het tijd om naar 'The Barnyard Theater' te gaan. Er was een optreden van 5 artiesten die allerlei liedjes zongen van Queen, Fredie Mercury en zoveel meer! Het was ook geen theater zoals bij ons, we zaten rond tafel en je kon eten en drinken bestellen tijdens de voorstelling! Daarna zijn we naar huis gegaan, wat bijgepraat, Afrikaanse en Nederlandse woorden vergeleken, naar een film gekeken en gaan slapen.
Kortom, een super ervaring voor de eerste dagen! Ongelofelijk toffe vakantie met vrienden en het gastgezin is echt al een thuis voor mij!

Guillaume Campe.

Zaterdag 26/03

Hallo daar in het verre België. Vandaag heb ik samen met mijn gastgezin genoten van Johannesburg, het is een mooie stad. Maar de harde realiteit is er ook te zien, er was overal afval op straat, eigenlijk wel erg om te zien. We zijn naar The Constitutional Court geweest. Het is veel kleiner dan de rechtbank in België. Daarna zijn we naar het hoogste gebouw in Johannesburg geweest, het was zo'n mooi uitzicht! We hebben ook een Afrikaans museum bezocht, maar dat was heel kort. Dan zijn we naar The Neighbourgoods Market geweest, je kan het vergelijken met een markt in België, maar in België is het niet zo levendig. Er waren veel jonge mensen en er was muziek overal, het was heel leuk om dat eens te zien. Daarna zijn we naar huis gegaan en ik ben samen met Melissa naar haar grootouders geweest (de ouders van haar moeder), ze waren heel vriendelijk. Om 18u kwamen er vrienden en we hebben samen gebarbecued, het was heerlijk. Daarna hebben we nog een kampvuur aangestoken en marshmallows gegeten op een typisch Afrikaanse manier met koekjes errond en chocolade erin, het was heel lekker.

Helena De Boever

Zondag 27/03

Wij zijn gisteren aangekomen in een 'chalet', iets typisch Afrikaans. Toen we vanmorgen wakker werden stond er een donkey voor ons deur. Hij at al ons eten op, het was heel grappig! Daarna gingen we naar een park met aapjes, daar kon ik ook eentje aanraken! Dan gingen we naar de dam in harties, we hadden daar afgesproken met Gauthier en zijn uitwisselingsstudent. We hebben samen een pizza gegeten. Om 14u hadden we een afspraak bij de olifanten. We hebben ze mogen voeden, aaien, wandelen en zelfs erop rijden. Het was een ongelofelijke ervaring! Vanavond gaan we nog uilen gaan spotten.

Marie Colpaert

Maandag 28/03

Vandaag zijn we teruggekeerd van een fantastisch weekend met het gastgezin. Toen we uitgerust waren, hadden enkele studenten een get-together georganiseerd. Helaas was niet iedereen erbij, maar toch was het geslaad einde van het weekend.

Gilles Bassez en Jeroen Van Iseghem

Dinsdag 29/03

Op dinsdag vertrokken we naar kaapstad. Het was een korte vlucht van ongeveer 2 u en nadat iedereen zijn verhalen over het vrij weekend met zijn gastgezin verteld had, was de vlucht al voorbij. Daarna namen we een bus naar ons hotel en normaal zouden we dan de tafelberg bezoeken, maar dat was niet mogelijk door het slechte weer. We kregen daarom wat vrije tijd op het strand en kozen zelf een plek om te eten. We kozen een klein restaurantje en iedereen was verwonderd over de prijs van het eten. Voor een hoofdgerecht ,dessert en een drankje betaal je maar 10 euro. Daarna gingen we op een hop on hop off bus en kregen we een rondleiding door Kaapstad. Jammer genoeg viel het weer wat tegen en was het een beetje koud op de bus, maar toch was het heel gezellig en leerden we heel wat bij over de cultuur in Kaapstad. We bezochten ook Waterfront, een soort klein haventje met allemaal lokale specialiteiten en artiesten. Ons avondmaal nuttigden we in Waterfront. We gingen naar een klein restaurantje en nadat iedereen had gegeten, bleek dat het restaurantje ook een karaokebar was. Iedereen zong dus een lied, de ene al wat valser dan de andere (eervolle vermelding naar Emma Parmentier).Na al het zingen ging iedereen terug naar het hotel, uitgeput na deze geweldige dag.

Marie Eeckhout

Donderdag 31/03

Deze morgen bezochten we uiteindelijk de tafelberg! Dit was oorspronkelijk op dinsdag gepland, maar door het slechte weer op onze eerste dag werden de plannen gewijzigd. Na het bezoek aan deze wondermooie toeristische trekpleister, reden we richting Langebaan. Na een busrit van anderhalfuur kwamen we aan in het 'Knokke van Zuid-Afrika'. We gingen met de hele groep eten in een gezellig restaurantje in het centrum van de stad. Deze middag konden we gaan kajakken, met de quad gaan rijden of zwemmen in het koude water van de zee. Na een verfrissende douche deden we een wine tasting. We konden 4 verschillende wijnen proeven (1x wit, 1x rosé en 2x rood) waar onze gids heel wat uitleg bij verschafte. Een shotje Amarula (lijkt sterk op Baileys) mochten we ook eens proberen. We namen ten slotte ons avondeten in het restaurant van ons mooie hotel.

Emma Parmentier

Vrijdag 1/04

Na een heel lekka ontbijt in het super leuke Mykonos gingen we op weg naar Evita se Perron. Daar liepen we rond en zagen alle soorten winkels en marktjes. Dan kregen we een uitleg over het leven van de man Pieter Dirk Uys, hij is de man die Evita speelt. Dan aten we en gingen naar Stellenbosch, een leuke studentenstad. Daar was er een heel toffe sfeer. Als laatste moesten we naar de luchthaven en namen de de vlucht terug naar Johannesburg waar onze gastgezinnen ons kwamen ophalen.
Dat was weer een geslaagde dag!

Sofie De Meulemeester

Zaterdag 2/04

We begonnen de dag alweer als vroege vogels want iedereen moest op tijd  klaar staan op de schoolparking. Na een rit van ongeveer 2u door een groen landschap kwamen we aan Magaliesberg. Hier had het landschap wel al wat van zijn groene glans verloren maar we kwamen tot rust bij het zwembad van het kamp. Maar lang duurde dat niet want na een korte instructie van onze begeleiders werden we in een pick-upje gedropt , die zich moeizaam voortbeweegde door het hobbelige landschap.

Tot onze verbazing kwamen we aan aan een nogal plat landschap, na een paar meters te lopen veranderde die verbazing al snel in een bewondering voor de diepe kloof waarvoor we stonden. Zelf ben ik geen man van grote hoogtes maar die hoogtevrees werd wat gebroken door de hoge bomen in de vallei. Waarschijnlijk een vals gevoel van veiligheid maar het voelde daardoor toch anders aan. We werden telkens goed beveiligd en genoten van de korte maar opwindende ritten, met uitzondering van één lange rit dwars over de vallei. Tijdens de laatste ritten moesten we zelfs een beetje remmen door met speciale handschoenen wrijving over de kabel te veroorzaken. De voorlaatste rit was eigenlijk de meest spannende want daar moesten we zowaar een boom ontwijken. Gelukkig kwam iedereen er zonder kleerscheuren vanaf en na korte wandeling uit de vallei werden we over dezelfde hobbelige weg terug naar het kamp gereden. Aan het kamp was het geen kwestie meer van tot rust komen maar van uit te blazen...

Alexander De Brabandere

Zaterdag 2/04

Nadat we gegeten hadden, chillden we nog wat aan het zwembad in Magaliesberg, om daarna te vertrekken naar Cradle of Humankind. Daar kregen we een interessante uitleg over fossielen en de evolutie van de mens. We liepen door een gang waarop de tijd te zien was van het heden tot wel 300 miljoen jaar geleden. Zo kregen we een idee van hoe kort de geschiedenis van de mens is vergeleken met die van bijvoorbeeld de eerste zeedieren en dinosaurussen. Hierna stapten we in een bootje voor een tocht langs de vier elementen. Het deed een beetje denken aan een pretparkattractie! Vervolgens stond een bezoek aan de Sterkfontein grotten op onze planning. Met helm op en zaklamp bij de hand volgde iedereen onze gids door de diepe en soms smalle kloven in deze natuurlijke grotten waar nog steeds fossielen worden opgegraven. Tot slot bedankten we onze gids om dan met de bus terug te keren naar Midstream. Het einde van een bewogen en leerrijke dag.

Thibault Allaert

Zondag 3/04

Na een korte rit van een uurtje, kwamen we aan bij het Apartheidmuseum in Johannesburg. Daar kregen we een rondleiding van ongeveer 2 uur door een gids, waar we de gruwelijkheden, gewoontes en belangrijkste gebeurtenissen leerden kennen. In de namiddag bezochten we Soweto, waar we het huis van Mandela bezochten en kennis konden maken met de lokale bevolking en winkels. Daar aten we ook in een erg gezellig restaurantje, waar we "ge-edutaind" werden door 2 muzikale mensen. Daarnaast reden we ook nog langs de Twin towers en soccer city. 's Avonds werd er een "braai" georganiseerd door de één van de uitwisselingsstudenten en iedereen was uitgenodigd, wat dus heel gezellig was.

Milan Schepens

Maandag 4/04 en Dinsdag 5/04

Maandag 4 april
Deze dag was het begin van een nieuwe week, maar jammer genoeg bijna het einde van onze reis. We startten onze dag met een lange busrit naar Lion and Rhino Park waar we ons middagmaal aten en ondertussen giraffen voederden. Daarna zijn we doorgereden richting Pilanesberg National Park. We kwamen aan rond 16u30 en verkenden onze hutjes. Deze waren van alles voorzien hoewel de airco in onze kamer niet werkte. Om 17u kwamen we dan samen om aan onze eerste safaritocht te beginnen. Deze Game Drive was een groot succes, want we hadden het geluk om vier dieren van The Big Five te zien. We zagen de leeuw, de neushoorn, de olifant en het luipaard (dat uiterst zeldzaam is). Enkel de buffel kregen we niet te zien omdat deze leeft aan de afgelegen kant van het park. We eindigden deze mooie dag met een lekker Afrikaans buffet.

Dinsdag 5 april
Na een korte nacht, spraken we om 5u 's ochtends af voor een ochtendwandeling door het wildpark. Onder begeleiding van rangers maakten we kennis met de echte Afrikaanse natuur. We kwamen oog in oog te staan met olifanten, neushoorns, giraffen... Een groep werd zelfs even achtervolgd door neushoorns, maar gelukkig is iedereen veilig teruggekeerd. Na een lekker ontbijt vertrokken we naar Cheetah Farm. Daar hebben we een luipaard geaaid en verschillende Afrikaanse katachtigen gezien. Zo was deze tweedaagse meer dan geslaagd.