Zondag 3/04 en Maandag 4/04

Gisteren hebben we afscheid genomen van onze ouders en zijn we met de bus richting Schiphol vertrokken. We deden er ongeveer 3uur over en we kwamen aan rond 10u. in Amsterdam. In de luchthaven verliep alles perfect en moesten we onze vlucht naar Nairobi nemen om 12u.45, dus we hadden nog tijd zat. Ons vliegtuig was echt goed, we hebben 3x eten gekregen en we konden vele films bekijken. We zijn rond 21u. in Nairobi (Kenia) aangekomen en daar moesten we lang wachten op onze vlucht naar Johannesburg om 1u. Toen we rond 4u.30 aankwamen in Johannesburg werden we hartelijk ontvangen door de gastgezinnen met spandoeken en al. Daarna namen de gastgezinnen ons direct mee naar hun huis. De volgende dag bleven we in het gastgezin om wat uit te slapen, maar overdag slapen dat lukt niet zo goed. Om 18u. waren we allemaal uitgenodigd op school voor een 'Bring & Braai', dat is een typische Zuid-Afrikaanse barbecue. Daar zagen we elkaar terug en konden we onze verhalen delen. Maar we konden niet zo lang blijven, want morgen moeten we de vlucht naar Kaapstad halen om 5u. Dat wordt dus opnieuw vroeg opstaan, terwijl we vliegtuigen ondertussen na 12u. vliegen wel beu zijn. Gelukkig duurt de vlucht maar 2u.

Robin Vermeire

Dinsdag 5/04 - Donderdag 7/04

Op 5 april zijn we aangekomen in Kaapstad waar we Table Mountain National Park bezocht hebben, Cape Point gezien hebben en naar Boulders Beach geweest zijn.
De dag er na 6 april zijn we met een kabelbaan naar de top van Table Mountain geweest, waar we een prachtig uitzicht hadden over de stad. Nadat we Table Mountain bezocht hadden zijn we met een bus naar Two Oceans Aquarium geweest. Tijdens ons verblijf in Kaapstad werden we overal rondgereden door een buschauffeur, er was de hele reis ook een gids aanwezig die ons uitleg gaf over van alles en noch wat. Gedurende de twee nachten verbleven we in een school gelegen aan Boulders Beach aan Water's Edge - Table Bay. Op de laatste dag 7 april ,zijn we eerst gaan zwemmen in de zee en hebben we daarna het vliegtuig teruggenomen naar Johannesburg.

Louis Goossens

Vrijdag 8/04 - Zondag 10/04

De vrijdagavond was er een 'braai' bij mijn studente thuis met de hele groep. We zaten allemaal op het gemak rond het kampvuur en praatten wat na over de voorbije dagen, (Kaapstad, gastgezin...) Zaterdag bezochten we (Lowie en ik en onze studentes) prehistorische grotten, met daaraan gekoppeld een museum over de grotten. De zondag bezocht ik Johannesburg met mijn gastgezin. Ze toonden me de mooie plekken en gingen eten in een typisch restaurant. Hierna gingen we naar het leeuwenpark waar we leeuwenwelpen konden aaien en vasthouden, en ook leeuwen konden bezichtigen vanuit de auto.

Gauthier Vanooteghem

Zaterdag heb ik eindelijk kunnen slapen tot 9 uur en dan vertrokken naar de grotten van Sterkfontein met Gauthier en zijn uitwisselingstudent. Eenmaal aangekomen hebben we ons kaartje gekocht en begon de afdaling met een Engelstalige gids. Het was een leerrijke en indrukwekkende grot met zijn speciale structuren. Om 12u zijn we gaan eten met beide gezinnen en dan op naar het museum van het begin van de mens, wat een beetje een tegenvaller was. Na de leerrijke dag is Gauthier en zijn gezin komen braaien bij ons, wat leuk was.

Zondag alweer kunnen uitslapen en een lange rit gehad naar Johannesburg waar we zijn gaan eten met mijn gezin in het restaurant Big Mouth. Na ons eten nog wat rondgelopen in de indrukwekkende Mall en dan naar huis gegaan.

Louis De Bock

Maandag 11/04 - Dinsdag 12/04

11/04/2016

Bij het ochtendgloren vertrokken we met de bus richting het Krugerpark. Onderweg vierden we de 42ste verjaardag van mevrouw De Bel. Na een lange busrit maakten we een tussenstop bij de Lone Creek Waterfalls. Deze 70 meter lange waterval was echt een verfrissende ervaring. 'S middags genoten we van een heerlijke pannenkoek bij Harrie's pancakes. Onze volgende bezienswaardigheid was de Blyde River Canyon. Het uitzicht was echt indrukwekkend! Daarna stopten we bij Gods Window, een plaats met een uitgestrekt uitzicht alsof je God bent die door zijn raam naar de wereld kijkt. Voor sommigen was deze beklimming een beetje lastig. Na een vermoeiende dag op de bus maakten sommigen nog een duikje in het zwembad bij de lodge waar we verbleven.

12/04/2016

Na een stevig ontbijt in onze lodge trokken we verder op tocht. In de voormiddag gingen we kajakken en deden we aan Bump Sliding. Tegen de middag bereikten we het Krugerpark en konden we al vele beestjes spotten zoals olifanten, giraffen, Impala's, apen... Na installatie in onze hutjes gingen we op nightride om de dieren in het donker te bewonderen.

Amber Van Driessen

Woensdag 13/04 - Donderdag 14/04

Verslag 13/04

Hoewel niet iedereen al echt wakker was omdat we om 4u30 afgesproken hadden, hebben we op de geplande ochtendsafari toch zoals gewoonlijk veel impala's, maar ook een nijlpaard, neushoorns, zebra's, olifanten, een hyena en nog veel andere savannedieren gezien.

In de voor- en namiddag waren we vrij om wat te ontspannen en uit te rusten van het vroege opstaan. Sommigen hebben wat geslapen, uitgebreid gegeten; anderen zwommen in het zwembad en de jongens hebben wat vlees als lunch gebraaid.

Wanneer iedereen voldoende gerust had, maakten we ons klaar voor de zonsondergangsafari.

Opvallend was dat we ons 3de beest van the big five zagen, namelijk de buffel (we zagen eerder al een neushoorn en olifant, nu moeten we enkel nog de 'leopard' en de leeuw zien). Daarnaast zagen we ook een struisvogel, een zogenaamde 'honey badger' en toen we tot op 2 meter van een olifant kwamen, begon deze te roepen en erg gevaarlijk met zijn oren te zwaaien waardoor we snel wegreden naar Lower Sabie zonder de gehoopte leeuw te zien.

's Avonds werden we dan nog uitgenodigd voor een verrassingsbraai midden in het Krugerpark.

Verslag 14/4

In tegenstelling tot gisteren zagen we amper dieren omdat er ons een lange vermoeiende busrit terug naar Southdowns wachtte.

We maakten 3 pitstops tijdens de 6 uur lange reis: eentje bij een klein staatsmuseum over het Krugerpark, een tweede keer bij de plaats waar we de eerste dag in Kruger hebben gegeten en in de namiddag nog eens bij een stadion dat gebruikt werd tijdens het WK voetbal in 2010.

Na de vermoeiende busrit kwamen we om 18u toe bij Southdowns College.