wetenschappen-wiskunde-informatica

De Dodona-leeromgeving werd ontwikkeld door Universiteit Gent en wordt gebruikt om diverse programmeertalen onder de knie te krijgen. In de Sint-Paulusschool campus College is de pilootschool voor het Dodona-project in het secundair onderwijs in Vlaanderen.

Alle oefeningen op het Dodona-platform zijn voorzien van automatische feedback op correctheid, snelheid en/of programmeerstijl.

 

20190129_Dodona_UGent.jpg

Contactpersoon

an.debremme@sgsintpaulus.eu

pedagogisch directeur derde graad Latijnse en Moderne humaniora

 

dominiek.vandewalle@ugent.be

praktijkassistent Universiteit Gent
leraar informatica Campus College

In deze richting combineer je abstract-wiskundige en wetenschappelijke vakken met computer science of informaticawetenschappen. Geen Word en Excel maar programmeren, algoritmen, databanken en software-ontwikkeling.

 

Voor wie in het hoger onderwijs alle wetenschappelijke richtingen wil openhouden, is deze opleiding een aanrader. Programmeren en computationeel denken zijn deel van zowat elke wetenschappelijke academische bacheloropleiding.

 

In deze richting stap je in het laptop-project van de Sint-Paulusschool campus College. Je koopt een laptop via de school die je mag gebruiken tijdens elke les.

De Sint-Paulusschool campus College beschikt zowel tijdens de lessen als op het  internaat over een volledige WiFi-dekking.

 

Programmeren in Python

Programmeren met variabelen, selectie, iteratie, collecties en functies worden via de toegankelijke programmeertaal Python grondig geoefend.


​Algoritmiek

Aspecten van computationeel denken en algoritmen komen aan bod en worden in Python geprogrammeerd. Je leert een complexiteitsanalyse te maken.


OOP in Java

Klassen, objecten, overerving, polymorfisme en abstractie worden grondig uitgelegd en ingeoefend. Je gebruikt de object-georiënteerde programmeertaal Java in de educatieve programmeeromgeving BlueJ.


​Databanken en SQL

Je leert databanken ontwerpen en normaliseren. Je gebruikt MySQL-server om data in databanken te bevragen of te manipuleren


​Softwareontwikkeling in C#

Je ontwerpt een applicatie in Visual Studio met C# volgens het 3-lagen model.

aa