We trekken heel bewust de STEM-kaart want wetenschappen, technologie en logisch handelen spelen een heel belangrijke rol in onze wereld, en die klemtoon op wetenschap, wiskunde en techniek bestaat bij ons al jaren.
In de eerste 2 weken van januari krijgen alle leerlingen uit de eerste graad hun eerste echte STEM-project. Maar ook binnen de vakken techniek, wiskunde en wetenschappelijk werk maken we werk van probleemoplossend denken en coaching. We gaan op zoek naar intrigerende en uitdagende projecten waar de verbeelding en de creativiteit leerlingen sterk motiveert om het project “met goesting” te doen. Zo werkten we een specifieke opdracht van “het leven in het ISS (International Space Ship)” uit. Anders dan in gewone lessen, mogen de leerlingen hier volop experimenteren. STEM werkt vakoverschrijdend. We brengen onderzoeksvaardigheden van verschillende domeinen bij elkaar: informatica, techniek, wetenschappen, wiskunde en talen.
Wij bereiden onze leerlingen voor op de wetenschappelijke STEM-richtingen van de 2de en de 3de graad - dé springplank voor engineering op alle niveaus en vlakken. Dit kan gaan van de sterkste wiskundig onderbouwde richtingen zoals burgerlijk ingenieur, handelsingenieur of bio-ingenieur naar de meer toegepast-wetenschappelijke opleidingen tot industrieel ingenieur, elektronica, labowetenschappen en research op het niveau van universiteiten, hogescholen en het bedrijfsleven.